Waarom communiceren over duurzaamheid?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) structureel opnemen in hun communicatiebeleid en communicatiemiddelen helpt bedrijven bij zowel het inspireren, motiveren en verbinden van medewerkers als bij het creëren van een betere reputatie. Dat eerste is in geld uit te drukken door een lager ziekteverzuim en verloop, het tweede leidt tot meer omzet. Er is genoeg onderzoek voorhanden dat dit staaft*.

* Bronnen: 
  • The Impact of a Corporate Culture of Sustainability on Corporate Behavior and Performance, Robert G. Eccles Ioannis Ioannou, and George Serafeim, Harvard Business School, 2011.  Dit onderzoek toont aan dat bedrijven die duurzaam ondernemen 4,8 procent meer rendement hebben dan bedrijven die dat niet doen. Voor het onderzoek werden de prestaties van 180 beursgenoteerde bedrijven gedurende 18 jaar lang bijgehouden.
  • A Study of Current Practice of Corporate Social Responsability (CSR) and an examination of the Relationship Between CSR and Financial Performance using Structural Equation Modelling (SEM), Lorraine Sweeney e.a., Dublin Institute of Technology, 2009. Deze studie laat zien dat medewerkers van bedrijven die veel aan MVO doen loyaler en productiever zijn dan medewerkers van bedrijven waar dit onderwerp geen prioriteit krijgt.
  • Firms of Endearment: How World-Class Companies Profit from Passion and Purpose, Rajendra S. Sisodia, 2007. Sisodia presenteert in dit boek een lijst van bedrijven waar alle soorten stakeholders van houden qua waarde-ontwikkeling af tegen de S&P500 (Amerikaanse AEX) en de ‘Good to Great’ bedrijven uit de management bestseller van Jim Collins. De firms of endearment bleken over een periode van tien jaar tien keer zoveel in waarde gestegen te zijn als de S&P500 en drie keer zoveel als de bedrijven uit ‘Good to Great’.

Met welke vragen kun je zoal terecht bij Glasshouse Communications?

  • Hoe versterk ik de corporate identity van mijn bedrijf met maatschappelijk verantwoord ondernemen?

  • Hoe versterk ik mijn merk met duurzaamheid?

Wat kun je van het communicatieadvies van Glasshouse Communications verwachten?

Glasshouse Communications helpt ondernemers en managers met het bedenken van een duurzame communicatiestrategie èn het invullen van hun middelenmix door middel van storytelling, copywriting, PR, verslaglegging, community management en de inzet van social media. Gedragsbeïnvloeding is steeds het doel. Ook is Glasshouse Communications in te huren voor interim klussen (bijvoorbeeld om een hoofd Communicatie of communicatieadviseur te vervangen die met verlof is), project management, het geven van workshops over MVO-communicatie en als dagvoorzitter tijdens duurzame evenementen. Daar waar nodig zoekt Glasshouse Communications de samenwerking op met andere creatieve professionals uit haar uitgebreide netwerk. Dat bestaat onder meer uit filmers, fotografen, ontwerpers, tekstschrijvers, vormgevers en coaches.

Transparantie staat in alle activiteiten van Glasshouse Communications centraal. Want tegenwoordig is binnen buiten en vice versa. Niet alleen vanwege de opkomst van social media, maar ook door de steeds luider wordende roep om transparantie in de samenleving. Daarbij gaat het niet alleen om transparantie achteraf (verslaglegging), maar ook tijdens de ontwikkeling van producten en diensten. Omdat transparantie leidt tot draagvlak, innovatie en nieuwe samenwerkingsverbanden. Transparantie is niet voor niets één van de 7 MVO-principes van de internationale richtlijn ISO 26000.