Irenka van den Hout is een gepassioneerde senior communicatieprofessional met marketingervaring, die thuis is in de wereld van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Zij is in staat een afdeling op te bouwen, leiding te geven en anderen uit te dagen hun thought leadership te ontwikkelen, zowel offline als online. Haar voldoening haalt zij uit het bouwen aan een consistente corporate identity en het creëren van impactvolle en transparante communicatie die verbinding tot stand brengt. Van de ambachtelijke kant van het communicatievak geniet zij. Regelmatig staat Irenka voor groepen, als docent of dagvoorzitter.

Werkveld

  • Corporate communicatie
  • Marketingcommunicatie (BtB & BtC)
  • Interne communicatie
  • Communicatie over MVO
  • Public relations
  • Internationaal product management

Werkervaring

Irenka van den Hout (1973) werkte tot juli 2014 als manager Corporate Communications bij afvaldienstverlener en recycler Van Gansewinkel. Daarvoor was zij drie jaar hoofd Communicatie bij MVO Nederland, de kennis- en netwerkorganisatie op het gebied van duurzaamheid. Voor die tijd bekleedde Irenka diverse marketing- en communicatiefuncties in het bedrijfsleven, onder andere bij Thieme GrafiMedia Groep en Royal Leerdam. Irenka schreef diverse artikelen en blogs, onder andere over transparantie, greenwashing, effectief netwerken, de kracht van kwetsbaarheid en het nieuwe werken.

Portret Irenka door en voor Mattmo, 25-7-12

De vrouw achter

 

Bruggen bouwen

Opgegroeid ben ik tussen twee culturen; de Poolse en de Nederlandse. Dat heeft me geleerd dat er niet één waarheid is en diversiteit winst oplevert. Met de wens om ambassadeur te worden en als zodanig bruggen te slaan, ging ik in Leiden studeren; Internationaal Recht zou ik daar met Frans combineren. Van een studie Rechten is het nooit gekomen. Franse taal- en letterkunde, met middeleeuwse literatuur als specialisatie, heb ik met plezier afgemaakt.

Storytelling

Als ik terugkijk op mijn loopbaan vormen verhalen de rode draad. In de middeleeuwen gingen die van mond tot mond, elke keer verder verrijkt met een persoonlijke noot, hoop, verbinding en vermaak biedend. In mijn marketing- en communicatiebanen ontdekte ik dat bedrijven en organisaties diezelfde kracht kunnen inzetten. Om zin te geven en gedragsverandering te bewerkstelligen, mits hun verhalen authentiek en geloofwaardig zijn. Daar draag ik met plezier aan bij.

De kracht van kwetsbaarheid

Ik geloof dat het tonen van onvolkomenheden leidt tot echte verbinding. Tussen mensen onderling en tussen mensen en merken. Daarom heb ik het thema Transparantie omarmd toen ik bij MVO Nederland als hoofd Communicatie werkte. En dat blijf ik doen. Mijn eigen onvolkomenheid? Die schuilt in mijn ongeduld. Het gaat mij vaak niet snel genoeg en dat staat goed luisteren nog wel eens in de weg. Wijs me daar vooral op! Snel rijden doe ik trouwens ook graag. Niet alleen niet zo verstandig, maar ook niet duurzaam. Gelukkig is de elektrische auto uitgevonden.

Durf te vragen! 

Ambachten en de maakindustrie hebben mijn hart gestolen. Weet je een communicatieopdracht in die tak van sport?

Inspiratiebronnen

Meer

Neem voor informatie over mijn zakelijke achtergrond gerust een kijkje op mijn LinkedIn-profiel. Leven bestaat echter niet alleen uit werken. Daarom neem ik de tijd voor lange wandelingen, potjes tennis, boeken lezen in de zon, dansen en uitgebreide maaltijden met vrienden en familie. In het mooie Brabant, waar de liefde me heeft gebracht, of la douce France bien sûr.